Western - Szabadság, Szeretem -
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
 

F
E
L
M
é
R
é
S

Mi érdekel legjobban a honlapon?

Western lófajták.
Western versenyek.
Western történelme.
Western ranch-ek.
Lovasok/ismerkedés.
Minden együttvéve.
 
 
 
 

Kis Hőtérkép Magyarországról

Kis Felhőkép Magyarországról

Kis Széltérkép Magyarországról

 
 
 
 
*****   Silverado honlapja!  *****  Legjobb lovas fórum!  *****  Western linkek!  *****  Line Dance Club  *****  Német Line Dance Club  ***** 
 
 
 
 
 
 
 
 

F
E
L
M
é
R
é
S
Melyik versenyágat űznéd szívesen?

Trail
Pleasure
Horsemanship

Reining

Team peining
Cutting
Roping
Barrel racing
Pole bending
Halter
 
 
 
A westernló felszerelése
A westernló felszerelése : Nyereg.

Nyereg.

Gál Tamás Ferenc  2005.12.22. 18:40

Western nyergek fejlődése.

A nyergek kialakulása

Hogy az ember pontosan mikor domesztikálta a lovat, az kérdéses. Azon is folyik vita, hogy melyik népcsoport használta először hátasként a lovakat. Tudjuk, hogy a kínaiak, asszírok és a perzsák már Krisztus előtt 3000-ben is képzett lovasok voltak.

Bár az indiaiak voltak valószínűleg az első lovasok, de ahhoz kétség sem fér, hogy a kínaiak voltak az első valódi "lovasemberek". A kínaiak már Kr.e. 4000-ben használták a lovakat. Bizonyítható, hogy a kínaiak korábban és sokkal szélesebb körben használták a lovakat, mint bármely más kultúrában. Kínában már Kr.e. 1000-ben megkezdték a ló specializált tenyésztését, külön fajtákat alakítottak ki a különböző feladatokra.

A hettiták Kr.e. 2000 körül a Földközi-tengernél már széles körben hasznosították a lovakat. Harcban is használták lovaikat és ezzel csatákat nyertek. Tudomásunk szerint, a hettiták hagytak elsőként írásos emlékeket a lótartásról és a lótenyésztésről. Ez a dokumentum Kr.e. 1600 körülről származik, a benne foglalt tanácsok a lovak kiképzéséről ma is ugyanúgy használhatóak, mint akkor. Hogy most csak egy példát említsünk: a hettiták szerint a lónak legalább 100 mérföldet kell vágtáznia, mielőtt a csúcssebességét kérnék ki tőle. A trénerek az angol telivéreket manapság is csak körülbelül 100 mérföldnyi vágtamunka után kérik fel teljes sebességre.

Egyesek egy szerint az asszírok voltak az elsők, akik a mediterrán térségben nyerget használtak. Csak a kengyel hiányzott erről a nyeregről, de ebben az időben még senki sem használt kengyelt.

Az egyiptomiak is munkába fogták a lovakat Kr.e. 1650 körül, a birodalmuk kiterjesztésekor. Érdekes módon ők nem érdeklődtek a lovaglás iránt, inkább kocsiztak. Talán azért nem lovagoltak, mert az akkori lovaik nem hasonlítottak a mai arab telivérekhez.

A Bibliában említett nyergekről általában úgy tartják, hogy patrac jellegű alátétek voltak. Az ókori görögök is használtak patracot, de gyakran szőrén lovagoltak. A rómaiak csak nem sokkal a birodalom bukása előtt kezdtek nyerget használni. Az amerikai indiánok híres lovasok voltak, és általában nyereg nélkül lovagoltak. A nyereghasználatra való áttérés jelentős előnyökkel járt. A ma ismert nyergek alaptípusát valószínűleg Franciaországban, a korai keresztény érában vagy Ázsia sztyeppéin fejlesztették ki. Európában a nyereghasználat a középkorban vált széles körben elterjedtté. A lovagok kalandozásai nehezen megvalósíthatóak lettek volna nyereg nélkül. A változatos fajták alakultak ki, mint a málhanyereg, amelyet teherhordó állatokon használnak. teve nyereg, a howdah, amelyet az elefántoknál használnak és természetesen a hagyományos lovas nyergek. Ezeknek két fő típusa van, a magyar és a spanyol. A spanyol típusú nyereg, amely aztán az amerikai cowboyoknál is elterjed, egy, a lasszó használatához is szükséges szarvval van felszerelve. Hogy a nyereg ne mozduljon el a lasszó által keltett erők miatt, ezek a nyergek két hevederrel vannak rögzítve. A magyar nyergek, példának okáért az angol nyergek, a McClellan nyergek és a galopp nyergek is ebbe a fajtába tartoznak, de nem rendelkeznek szarvval. Az angol nyereg párnázott és a kengyelszíj is előrébb van, mint a párnázatlan spanyol vagy McClellan nyergeken. Észak-Amerikában az a nézet terjedt el, hogy a kemény nyereg lónak és lovasnak is kényelmesebb hosszú távon. A párnázott nyergek viszont a rövidebb és alkalmi lovaglásoknál előnyösebbek.

A lovasok igen sokáig szőrén ülték meg lovaikat, vagy csak egy alátétet tettek a fenekük alá. A lovasok évszázadokon át szőrén lovagolva vadásztak, háborúztak és utaztak lovagolva.

Egyes feltételezések szerint a Fekete-tenger mellett élő szarmaták törzse, találta fel a nyerget Kr.e. 365-ben, a fém kengyellel és sarkantyúval egyetemben. A szarmaták közismerten jó lovasok voltak, a lovaikat háborúban is használták. A szarmata tűzimádó nomád törzs volt, gyakran áldoztak lovat az isteneiknek. Talán a női szarmata lovasok inspirálták a görög meséket az amazonokról, mivel együtt lovagoltak harcba a férfiakkal. A szarmatákat a gótok igázták le a III. században, a mai Dél-Oroszország területén. Ugyanebben az időben jelentek meg a teve- és elefántnyergek Afrikában és Ázsiában. A szarmata nyergekből fejlődött ki később a lovagi nyereg Európában.

Úgy tűnik, több mint 1500 évig lovagoltak (lovagló ülésben) nyeregben, mielőtt kifejlesztették volna egy módszert, a stabilabb ülés érdekében. A kengyel korai formája az időszámításunk előtti második században jelent meg Indiában. Ez egy egyszerű hurok volt, amelybe a lovas a nagy lábujját helyezte be. Ez csak az ülés biztonságát fokozta, a felszállásnál semmi segítséget sem nyújtott a lovasnak. Egyes kutatók szerint az első valódi kengyelt az időszámításunk előtti első században fejlesztették ki Közép-Ázsiában a szarmaták. Ez a találmány nagyon gyorsan elterjedt a Közép-Ázsiai népek között, mert gyorsan rájöttek, hogy így sokkal könnyebb nyeregből íjazni, nyilazni.

A Közép-Ázsiából érkező törzsek, mint például a hunok, hozták el Európába a kengyelt, ahol látták, milyen praktikus segítséget nyújt a lovasnak a stabilabb ülés érdekében, valamint megkönnyíti a nyeregbe szállást. Tény, hogy az angoloknál és a szászoknál is "mászás"-sal kapcsolatos szavakból ered a kengyel (stirrup) szó. Vázas, biztos ülést adó nyergekből a lovas harcosok jóval nagyobb csapást tudtak mérni az ellenfélre karddal, fejszével, buzogánnyal vagy lándzsával. A western nyergek kialakulása

A ma ismert western nyereg első sorban a spanyol vaquerók hatására alakult ki. A következő rész egy kivonat Donald Gilbert Y Chavez nagyon részletesen megírt "Cowboyok - Vaquerók, Az első amerikai cowboyok eredete" írásából.

A történészek jól ismerik a "western nyereg" jelentőségét. Ami a XX-dik század utazóinak, dolgozóinak az autó, az a western nyereg volt a korai cowboyoknak és utazóknak. Henry Ford gyártotta az első autókat, a spanyol vaquerók pedig az első western cowboy nyergeket. Ilyen értelemben mindegy, hogy lóerő van a motorháztető alatt, avagy ló a cowboy alatt, a nyereg = vezető ülés.

Amit mi "western nyeregnek" hívunk, azt az amerikaiak a XIX. század első felében inkább "spanyol nyeregnek" mondták. Az amerikaiak akkoriban általában a "spanyol" megkülönböztető jelzőt használták az Új Spanyol-Mexikóra és tartományaira: Texasra, Új-Mexikóra és Kaliforniára. Ott az Új-világ központjából, különösen Mexikóból (amely akkoriban magában foglalta a mostani Új-Mexikót) származik a western nyereg és itt fejlődött tovább. A XIX. század kezdetén az Új-Mexikói lovasok nyergének faváza tulajdonképpen megegyezett a mai western nyeregével. Amikor a spanyolok elhajóztak nyugatra 1492-ben, két alap nyeregstílust vittek át Amerikában a lovakkal.

Nyugat-Európában a XI. századdal beköszönt a lovagkor. A lovagi nyereg (la estradiota) két merev ívből állt, a hátsó a lovas medencéjét támasztotta, ezeket fa fáz kötötte össze. A nyereg mindkét oldalán, alul-felül ki volt párnázva. A nyeregkápa magasan a lovas előtt emelkedett, hogy védje a lovag gyomrát az ellenség lándzsájától. A hátsó kápa elég magas volt ahhoz, hogy a lovas, ha lesújtanak rá, ne zuhanjon hátra a ló mögé, és mivel elég közel volt az első kápához, biztos ülést nyújtott.

Az 'la estradiota' és a 'la jineta', valamint az ezek alapján készült, stílusban hasonló nyergek voltak azok, amelyekből a vaquerók az első amerikai nyergeket saját igényeik és elgondolásuk alapján elkészítették. A kutatások viszonylag jól nyomon tudták követni, miként alakult ki a western nyereg. De mivel Dél-Amerikából és Mexikóból 1521-1821 között nem maradt fent ezzel kapcsolatos írásos emlék, ezért csak néhány illusztrációból és irodalmi műből lehet következtetni az estradiota, jineta és vaqeuro nyeregtípusok alakulására, ezért a téma autentikus szakértői a mai napig vitában állnak egymással az első vaquero nyereg pontos kinézetét illetően.

A mondás alapján, mi szerint a szükség a találmányok anyja, valószínűsíthető, hogy nagyon sokan kezdtek nyereg fejlesztésbe, és mindannyian a spanyol la estradiota és a la jineta nyergekből indultak ki, ezeket egészítették ki a saját tapasztalataik szerint, hogy jobban megfeleljen a helyi sivatagos viszonyoknak - így fejlődött a spanyol amerikai, később mexikói, majd végül az amerikai western nyereg.

Az első változatokon nem volt nyeregszarv. Az csak a spanyol és mexikói vaquerók igénye nyomán jelent meg. Kezdetben a vontatandó állatokat a ló farkához kötötték. Valószínű, amikor birkánál nagyobb állatokkal dolgoztak, a lasszót inkább a nyereg első hevederét rögzítő "D" karikához rögzítették. Mivel ez a módszer nem volt elég hatékony, néhány találékony vaquero egy nagy, fagumós szarvval ellátott nyeregvázat készített; ezt manzanának, azaz almának hívták. A terület második kormányzója, mint "la silla vaquero" említi az új nyeregszarvval ellátott, lasszózásra kialakított vaquero nyerget. Véleményem szerint ez a nyeregszarv csak egy hibás nyeregváznak köszönhetően született. Az első spanyol stílusú (Livingston) nyergen még nem volt szoknya és fender. Russell Beatie "Nyergek" című könyvében az írta erről a típusról "... ez a korai spanyol nyereg 200 évig volt használatban, csak kisebb változtatásokat végeztek rajta.".

A XVII. század elejére a módosított jineta nyergeket használták Mexikó gyarmat első lovasai és továbbfejlesztették egy speciális nemzeti fajtává: la silla vaquero mexicana. Ez a XIX. század közepére vált híressé az amerikai (vad)nyugaton, mint vaquero - vagy mexikói cowboy nyereg. Ennek területtől vagy csak a használó igényeitől függően rengeteg változata volt. Az egyik variációt "la silla charranak" vagy charro nyeregnek nevezték. A korai mexikói nyergek hatása nagyban érezhető az amerikai Santa Fe típusokon is. Richard Ahlborn a "Western Words" című könyvében ezt írta: "a XIX. század korai évtizedeiben kialakult és széles körben elterjedt a mexikói (vaquero) nyereg általános formája, majd pedig régiónként rengeteg egyéb módosításon ment keresztül. A vaquero nyereg előfutára volt a nyeregnek, amely például dupla szíjazatával különbözik elődjétől.

A nyeregszarv

Texasban sok első generációs angolszász cowboynak hiányzott a hüvelykujja. Ugyanis a kezdő angolszász texasi cowboy nem volt képes úgy a nyeregszarvra kötni a lasszót, mint gyakorlott mexikói vaquero, akitől tanult. Aki nem tudta a meglasszózott borjú kötelét úgy rácsavarni a szarvra, hogy időben kihúzza a hüvelykujját a kötél és a szarv közül, mielőtt a borjú szorosra rántaná, az bizony elveszte az ujját. Ezért inkább saját texasi lasszózási technikát alkalmaztak, ahol először a szarv köré kötötték a kötelet, és csak ez után lasszózták meg az állatot. Ennek ellenére, ha elvétve is, de még találkozhatunk olyan cowboyjal aki hasonló módon vesztette el a hüvelykujját. Az első fő változás a tipikus mexikói nyergen 1875 után jelent meg a charrók - mexikói lovasok akik elkötelezett hívei voltak a mexikói lovas stílusnak, és igyekeztek megőrizni a tradíciókat - egy csoportjának hatására. Nekik köszönhető, hogy a charreria Mexikó nemzeti sportja lett és mára szerves, hagyományos része a kultúrájuknak, illetve az Egyesült Államok északnyugati részén is elterjedt.

A Vadnyugat népszerűsége nagyban köszönhető Buffalo Bill Codynak, aki 1883-ban kezdte izgalmas turnéját Amerikában és szerte a nagyvilágban. Az ő vadnyugati showjában olyan díszes felszerelésben lovagoltak a résztvevők, amilyet senki sem használt azelőtt a cowboyok között. A show azonban olyan meggyőzően festette le a határvidék életet, hogy a díszes felszerelések, rojtos ruhák beleolvadtak a régió kultúrájába, s a cowboyok is magukévá tették ezeket a jelmezeket.

A hadsereg hatása a western nyeregre

Bár a katonai modellek sokkal inkább a használhatóságra épültek, de ugyanúgy változtak a kulturális hatásokra. Bizonyos időszakokban díszesebb kivitelben készültek, később egyszerűbbek lettek, az aktuális divat, a nemzeti öntudat hatására, vagy éppen és a hadseregben uralkodó felfogás szerint. A katonai modellek nyomán sok változás történt a civil nyergeken is.

Kezdetben az amerikai katonai nyergek csupán az angol és francia felszerelés másolatai voltak. Ahogy terjeszkedtek nyugatra, a lovasság elképzelési, a körülmények és a szükségletek is változtak. Ezzel egy időben egyre gyakrabban találkoztak a spanyol királyság előőrseivel. A spanyol nyergek és technikák a móroktól származtak, a keresztes háborúk idejéből, jól adaptálták hódításaik során és jól használható volt a helyi viszonyok közt is. A XIX. század első negyedére a nyergek formája változott a lovaglás koncepciói szerint változott. A XX. század első felére, mikor már véget értek az indián háborúk és már nem folytak egyéb harcok sem, az amerikai lovasság visszatért az angol és francia technikákhoz és felszerelésekhez.

A McClellan Katonai Nyereg: ahogy már annyiszor megírták, George B. McClellan tervezte ezt a nyerget sok év munkájával. A nyereg története a Krímben dúló háború idején kezdődött, ahol McClellan kapitány, mint megfigyelő volt jelen a harcok alatt, s alkalma nyílott megfigyelni és talán tesztelni is a különféle idegen hadifelszereléseket. Ezeket a tapasztalatok ösztönözhették, amikor széles körű fejlesztéseket javasolt az U.S. Armynak a felszerelések terén.

Az M1913-as McClellan Málhanyereg: Ez az egyedi nyereg szállítmányozáshoz készült (a hadtáp hajcsárainak), akiknek szükségük volt a nyeregszarvra, vezetőkötelekhez stb. Sokan mások is inkább a málhanyerget használták a lovasságon belül a szabvány McClellan nyereg helyett. Több málhanyereg épült a normál western típusú nyergekre, amelyeket később rövid ideig külső cégek, mint az R.T. Frazier és a K.C. Saddlery Company, készítettek az I. világháború éveiben. Ezek a McClellan málhanyergek teljesen másként festettek, mint a lovassági vagy tüzérségi nyergek, mert általában öszvéreken használták őket. A nyergeken egy csupasz réz szarv volt, négy réz rögzítő gyűrűvel és két lószőr vagy moher koncsóval. Ezekre általában vékony fémkengyel volt felszerelve.

 

 

Utazás kiállítás 2007 képek
Western bajnokok 2006-ban II.


"Mi lovazni szoktunk... sokat, egyre többet, de még mindig nem eleget, mert a lelkünk többet kíván. Mindegy, hogy ki milyen lovon, milyen nyeregben ül, ha érzi azt amit éreznie kell. Lovainkon aludni lehet, tudják, hogy szeretjük őket, mert látom a szemükből és hallom a szívük dobbanásából. Az érzés amiről beszélek szélben bőrig ázva, forró napon lóverejtékkel összeizzadva, hideg fagyos tájakon dideregve, haldokló lovad mellett bőgve, hűs tavaszi szélben vágtázva, újszülött csikó magzatvizes testét ölelgetve születik meg. Aki ezt érzi, az egy ilyen találkozó alkalmával a másik ember szemébe nézve csak mosolyog, mert tudja, hogy ő is tudja."


 
 
 

 
 
 

 
 

 
 

 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?